2013. június 26.

Egy kis Jane Austen

Anyukám imádja a kosztümös filmeket. Így ismerkedtem meg Jane Austen könyveivel először. A kedvenc sorozatom a Büszkeség és balítélet volt, amiben Colin Firth játszik. De láttam az Értelem és érzelem egy pár részét, a Meggyőző érvekből készült filmet, vagy épp a Jane Austen könyvklubbot, amiben a legtöbb könyve megjelenik.
Ám egyiket sem olvastam mostanáig. Amióta többet olvasok, rájöttem, hogy tényleg jó dolog az olvasás. Elképzelhetem a szereplőket, helyszíneket úgy, ahogy én akarom, nem kell semmi másra hagyatkoznom, és így csak haladok előre a történettel, teljesen beleélve magamat.

A Büszkeség és Balítélet viszont egy kicsit más volt az eddig olvasott könyvekhez képest. Nem azért, mert régen íródott, hanem azért, mert annyiszor láttam a sorozatot belőle, hogy már kb. kívülről fújom a szövegét :) Ahogy olvastam, végig a filmes jelenetek jutottak eszembe. Ez a készítőknek bók, mivel nagyon jól feldolgozták a regényt, mégis a könyv valamivel többet adott. :)
Sokszor mondják, hogy a klasszikusokat illik elolvasni, és én is tudom, hogy így van, de van amikor a klasszikusok egyszerűen unalmasak, nektek nem? Attól féltem, hogy a Büszkeség és balítélet sem lesz ugyanolyan a könyvben.
Joggal féltem, ugyanis jobban tetszett mint eddig bármelyik feldolgozás :)
Hogy mi ennek az oka?
Az adaptációkkal ellentétben a könyvben megtudhatjuk, hogy mi történik a nagy esküvők után. Hogyan alakul Mr és Mrs Darcy élete, Jane és Bingley házassága, Wickham jövője. Engem ezek mindig is érdekeltek, de azt hittem, hogy az írónő ezt a könyvben is az olvasó képzelőerejére bízza. Nem így történt. Mindenki további életéről ad egy kis betekintést. És ez az a plusz, ami miatt szerintem érdemes elolvasni ezt a klasszikust.



A sorozat, amelyben Colin Firth játszik remekül fel van építve, a legtöbb könyvbeli jelenetet megfelelően ábrázolták. Szerintem a szereplőválasztás is nagyon jól sikerült, illetek a színészek a szerepekhez. A végén összeházasodnak, felülnek a lovaskocsira és "csókjelenet".





A film, amiben Keira Knightley alakítja Elizabeth Bennettet kicsit zsúfoltra sikerült. Próbáltak modernizálni is egy-két jelenetet, amire nem lett volna szerintem szükség. Véleményem szerint a film azért lett mégis kicsivel jobb, mint a sorozat, mert itt érzékelhető, hogy Elizának tetszik Mr. Darcy, míg a sorozatban én sem tudtam elhinni, hogy beleszeretett, ahogyan Mr Bennet sem :) A végén pedig betekintést nyerhetünk a további életükbe, a boldogságukba.




Összességében természetesen mindkét feldolgozás tetszett a maga módján, mégsem mérhető egyik sem a könyvhöz. Anyum az olvasás megkezdése előtt mondta nekem, hogy ne várjak nagy akciójelenetekre, hatalmas fordulatokra, és hogy lehet nekem kicsit unalmas lesz. Szerencsére nem lett az. Természetesen ez teljesen más kategóriába tartozik, mint az eddig olvasott fantasy könyveim :) De úgy gondolom, hogy az életünkben legalább egyszer el kéne olvasnunk egy romantikus Jane Austen regényt! :)
Abban mindig biztosak lehetünk, hogy a mű boldog véget ér. Nincs szükség aggodalmaskodásra.
Válasszatok ti is egyet a híres írónő regényei közül, és olvassátok el, mert ezzel csak nyerhettek, nincs vesztenivaló :)

Patyi ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése