2019. január 7.

papa kartonból és egyéb furcsaságok

Sosem voltam nagy színházi ember.
Az iskolai színházlátogatások nem szép és élvezetes emlékként maradtak meg bennem, inkább kötelezettségekként, amik sokszor az unalmasságig fajultak.
Nemrég azonban elhatároztam, hogy művészhallgatóként nyitok a világ felé.
Így jutottam el Székesfehérvárra egy barátnőmmel, hogy a Vörösmarty Színház stúdió színpadának első sorából nézzem végig
Tasnádi István: Kartonpapa című komédiáját 
Hargitai Iván rendezésében.


Őszinte leszek, nem véletlenül választottam ki ezt a darabot.
Az elmúlt időszakban feltűnt, hogy egyre több magyar sorozatot adnak a tévében, ami érdekel. Köztük a Korhatáros szerelem első évada, vagy épp a 200 első randi Lucájának mindennapjai. A fiatal színészek többségét nem is ismertem ezekből a történetekből, ami az én szegénységi bizonyítványom, és ezen változtatni akartam. A Korhatáros szerelem jófiúja, Kovács Tamás lett az első kiszemelt, akit színházi körülmények között is szerettem volna látni.
A másik ok erre a darabra a történet volt: egy feleség elvesztette férjét, Miklóst, amit nem tud feldolgozni, és egy kartonból kivágott kartonfigurával pótolja fájó hiányát.
Kartonfigura.
Az egyik igen kedvelt regényem a Flat-Out-Love, avagy magyarul Szeretni bolondulásig, amiben a kis Celeste bátyja távollétét hasonló módon dolgozza fel: egy hatalmas kartonfigurával helyettesíti legnagyobb testvérét, mely azonban már Tasnádi kartonfigurájának továbbgondolt, mondhatni felturbózott változata. A regény belopta magát a szívembe, így kíváncsi voltam, egy hasonló kezdőkép milyen végkifejlethez vezet színpadon.

Mielőtt beléptünk a kis stúdióba, egy különleges névre lettünk figyelmesek a szereplők listáján: Pálya Pompónia. Sosem hallottam még a Pompónia keresztnevet, de azonnal megragadt a fejemben.
Amikor pedig beléptünk, a szereplők egy része már a színpadon várta érkezésünket átlátszó, hatalmas babaházakban – ahogyan Urbán Balázs olyan jól megfogalmazta. A díszlet ott volt a szeren, fantáziadús, modern, érthető, nekem nagyon tetszett. És már ekkor kitűnt göndör, szőke fürtjeivel a Helgát alakító Pompónia.

A történet középpontjában a családi ebéd áll, melyen részt vesz a kartonfigura Miklós is, akivel felesége úgy bánik, mintha ép és egészséges férjura ülne mellette. Úgy tűnik, fia, Zsolti is a kartonfigura hatása alatt áll, ám nem mindenki bír komoly arcot vágni az abszurd jelenthez. Míg a kezdetekben a gyászoló feleség, Éva bátyja és annak családja, köztük a lázadó Helga, próbálja visszafojtani nevetését, és kiugrasztani a nyulat a bokorból, az események egyre különösebb irányt vesznek. Miklós cigarettát kíván, majd aludni tér oldalán fiával, Zsoltival. Éva bátyjával beszélget annak elfuserált házasságáról. Helga zenét hallgat a szobájában.


A színészek tökéletesen belehelyezkedtek a szerepeikbe karnyújtásnyira a nézőktől.

Minden egyre furcsább és furcsább lesz, a karakterek egyre agresszívebbek, egyre különösebbek. Aztán jön a díszlet-, világítás-, zeneváltás és az egész színpad megőrül. Én eleinte még a Pompóniától kapott világító szálnak örülök, aztán kicsit meg kell ráznom a fejem, hogy újra észbe kapjak.
Jól látok?


Páran a nézőtérről ennél a pontnál döntenek úgy, hogy elhagyják a termet. Legalább nyolcan, tízen kivonulnak. Én még nem tudom eldönteni, akarom-e látni ezeket a beszívott képzelgéseket, de igazából annyira lefagytam a váltástól, hogy megmozdulni sem tudok. A színészek pedig csak pörögnek a lábunk előtt heverő színpadon, olyan gyorsöltözéseket produkálva, hogy le a kalappal.

A kezdeti lefagyás ellenére örülök, hogy a helyemen maradtam
A vég egy feloldás, ami valamilyen szinten értelmet ad az azt megelőző őrületnek. És újabb bizonyítékot szolgáltat arra, hogy végleges legyen az elhatározásom: Pálya Pompóniát más szerepekben is látni szeretném.
Hihetetlen ahogy Helga szemüvegét a fejére tolva mennyire más hatást vált ki belőlem a beszéde, miközben az összetákolt kartonpapát tartja jobb kezével.

Amikor a tapsnak vége és a színészek is kivonultak, mi még egy darabig ülünk a helyünkön. Azt hiszem, mindkettőnknek rendesen kattog az agya.
– Akkor most ez a hatalmas buli a beszívást jelképezte, igaz? – kérdezem, ahogy próbálom összeszedni a gondolataimat.
–  Igen, igen – érkezik a válasz, hasonlóan elgondolkodott hangon.
Ahogy kijövünk a kabátunkért, és elindulunk lefelé a lépcsőn, még mindig az eseményeket értelmezzük, elemezzük, nagyon élvezetes beszélgetés! 

A nagy elmélyedésben elköszönök az ajtónál álló fiútól, aki kedvesen ránk mosolyog, és a bal oldalamon jövő srácra is rámosolygok:
- Hello! – mondom, ahogy a szemembe néz, majd a mögötte jövő, mikrofonnal felszerelt színész meglepett kifejezését látva kicsit magamhoz térek.
Épp teljesen természetességgel köszöntem rá Hajdu Tiborra.
No worries, Patyi, biztos másokkal is előfordul. Jaj, de égő!
Na de az előadás utáni delírium állapotra fogom a történeteket. 

A Kartonpapa egy elgondolkodtató, (kicsit) megbotránkoztató darab, amit még sokáig emlegetni fogunk barátnőmmel.
Egy azonban biztos: nem utoljára jártunk a Vörösmarty Színházban.

Puszi,
Patyi ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése