2014. július 11.

Az Első Jojo Moyes tollából

A mai, bemutatásra váró könyv egy kicsit komolyabb témákkal foglalkozik, mint az eddigiek.
Ez a téma pedig nem más, mint az eutanázia.

Ti mit tudtok róla?

Én kicsit utánaolvastam.
Két fajtája van: az aktív és passzív eutanázia.
Aktív eutanázia a "tetszőleges halálba segítés", amikor egy haldoklót  kémiai, fizikai, biológiai úton segítenek a másvilágra.
Passzív eutanázia, ha "az orvos elhalaszt megtenni valamit, ami a beteg életét meghosszabbítaná".

Ez a téma már önmagában is nehéz kifejteni való, mivel a halál "mikor és hogyan"-járól gondolkodtatja el az embert.
Személyesen szólít meg, a felmerülő kérdésekre csak saját magadtól kaphatod meg a válaszokat.

És Jojo Moyes ebből a témából írta meg debütáló regényét:


Mielőtt megismertelek

A regény első oldalain megismerkedhetünk Will Traynor-ral, aki sikeres üzletember, és emellett igen vad, kalandos életet él, amikor szabadideje engedi. Ehhez még annyi társul, hogy kifejezetten vonzó, a nők csak úgy bomlanak utána.

Egy esős reggel azonban az egész életét megváltoztatja:
egy száguldó motoros elüti, miközben egy taxiba akar beszállni.

C5/6 fokozatú kvadriplégiásként diagnosztizálják, ami azt jelenti, hogy mellkastól lefelé nem tud mozogni. Kerekesszékbe kényszerül.

Másik szereplőnk egy angol kisváros lakója, melynek élete a szívében álló vár körül forog. Lou Clark 27 éves, a szüleivel él, van egy sportmániás pasija, Patrick és szülővárosa kis kávézójában dolgozik.
Az ő életében is változás áll be, habár nem akkora, mint Willében. A kávézó ugyanis bezár, és Lou-nak új munka után kell néznie.
Hosszas keresgélés, és rosszabbnál rosszabb munkák kipróbálása után felveszik egészségügyi gondozónak a Traynor családhoz.
Mint Lou számára az első munkanapon kiderül, nem a családfőt kell gondoznia, hanem a fiukat: Willt.


Így ismerkedik meg tehát két főszereplőnk egymással, és bár ez a találkozás nem épp a legjobban sikerül, a kapcsolatuk napról napra alakul.

Bár a könyv címe alapján romantikus regényre asszociáltam, ez a mű sokkal több egy egyszerű romantikus műnél.
A középpontjában ugyanis az eutanázia, a halálhoz való jog témája áll. Az, hogy a család, barátok, ismerősök hogyan fogadják el Will megváltozott életét, átalakult életszemléletét, és mindennapjait.

A könyvről azonban ennyit, térjünk át az értékelésre, ajánlásra.

Én ezt a könyvet mindenképpen ajánlom elolvasni.
Amikor elolvastam, nem jutottam szóhoz. (Pedig amúgy állandóan csacsogok...) Egyszerűen nem tudtam mit mondani, csak ültem az ágyamon, ahol befejeztem a regényt, és néztem magam elé. A gondolataim össze-vissza voltak: a könyv szereplőin jártak, az életükön, a megtörtént eseményeken... Az egészen.

Ez a könyv egyszerűen leírhatatlan. Leírhatatlanul csodálatos, elgondolkodtató.

Számomra hatalmas élmény volt olvasni, és ezúton is nagyon szépen köszönöm Jojo Moyes-nak, hogy megírta ezt a művet.
Szegényebb lennék nélküle!

A legfontosabb dolog, amit ebből a könyvből tanultam, hogy bárki bármit mond is, a külső nem számít! Lehetsz magas, alacsony, duci, vékony, kerekesszékes, mankós... Akármilyen.
A lényeg az, hogy belül milyen vagy. Milyenek a belső értékeid.

Olvassátok el Ti is, és mondjátok el, hogy tetszett, nem tetszett, elgondolkodtatott, esetleg kiakasztott!
Milyen érzést váltott ki belőletek?

Puszi,
Patyi

U.i.: Ha esetleg érdekelne a könyv vlogos értékelése, itt megtalálod ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése