2013. július 13.

Díj egy bloggertől Nekem?

Azt ti is tudjátok, hogy nem régóta vagyok blogger. Kicsit több, mint fél éve kezdtem el elmondani a véleményemet, értékelésemet az általam olvasott könyvekről. Nem gondoltam volna soha, hogy olyan sokan meg fogják nézni, mint amennyien teszitek, és ezért nagyon nagy KÖSZÖNET!
Ám van még valami, amiről eddig nem is tudtam, és álmomban sem gondoltam volna, hogy én valakitől is kapok ilyet, de megtörtént.
A blogom első követője a Szennycímlap nevezetű blog írója, Juci. Ő volt az, aki miután megkapott egy díjat egy másik bloggertől, Nekem is tovább adta.
A feladatom az, hogy az általa feltett 10 kérdésre válaszoljak, majd adjam tovább a kitüntetést azoknak, akiknek gondolom, és tegyek fel én is 10 kérdést.
Először úgy gondoltam megválaszolom a kapottakat.
1. Milyen, könyvekkel kapcsolatos munka érdekel a legjobban?
A könyvekkel nagyon sok munka van. Ha egy külföldi műről van szó, meg kell szerezni a jogot a lefordítására. Ha nem tetszik az eredeti borító, tervezni kell egy másikat. A könyvet természetesen le kell fordítani. Szerkeszteni kell. Lektorálni. Aztán még egyszer átolvasni a nyelvtani és vessző hibák miatt, majd még egyszer, és még egyszer, hogy tökéletes legyen. Majd a műszaki szerkesztőhöz kerül, onnan pedig a nyomdába. Szívesen felügyelném ezt az egész műveletet akár, mert érdekel. Viszont igazán a szerkesztés az, ami közel áll hozzám. Bármikor olvasok könyveket valahogy ki vagyok élezve a nyelvtani, elütési hibákra. Szóval ez az, amivel szívesen foglalkoznék: szerkesztés.
2. Mi akartál lenni gyermekkorodban?
Ez egy nagyon jó kérdés. Sok minden. :) Viszont csak egy maradt meg igazán: néptáncos. Mindig is szerettem volna a Magyar Állami Népi Együttes oszlopos tagja lenni.
3. Ha gyors receptet kellene írnod egy sikerkönyvhöz (ami tényleg jól eladható, már-már kultikus...), milyen hozzávalókat szednél össze?
Annyi minden szükséges egy könyvhöz... Most először a helyszín, a megteremtett, kitalált világ jutott az eszembe. Lehetne kicsit mágikus, de mégis könnyen elképzelhető, ami azonnal magával ragadja az olvasót, beszippantja őt. Fontosak a szereplők, a karakterfejlődések. Mert azt ma már nem elég, hogy van X meg Y és ők szeretik egymást, aztán punktum. Fel kell építeni őket. Bemutatni kicsit a múltjukat, ami meghatározta a jelenüket. De nem csak a főszereplők fontosak, hanem az erős mellékszereplők is, akik nélkül a könyvet nem tudnád elképzelni. Kellenek természetesen izgalmas jelenetek, fordulatok, egy-két mélyenszántó gondolat sem árt néha. A végének pedig passzolnia kell a könyv életéhez. Nem lehet hirtelen nagyon drasztikus, vagy hirtelen nagyon boldog, mert az összedönti az eddig felépített képet. Szóval összeségében:
elbűvölő helyszín, imádni való főszereplők, karakteres mellékszereplők, izgalmak, szerelmek, mély gondolatok, passzoló vég.
Lehet, hogy Juci kicsit konkrétabb receptre gondolt, de nekem most ezek jutottak eszembe elsőként. :)
4. Gyűjtesz valamit?
Régen gyűjtöttem képeslapokat, könyvjelzőket, de ma már igazán semmit sem, maximum azt mondhatnám, hogy könyveket. :) Ugyanis bármennyire is jó dolog a könyvtár, meg a kölcsönkérés, sok könyv van, ami egyszerűen akarok és kész. Nem tudnám elképzelni nélkülük a szobám.
5. Te ajánlasz inkább könyveket másoknak vagy inkább neked ajánlanak?
Meg szoktam nézni a moly.hu-n írt ajánlásokat az adott könyvről, amit olvasok, megerősítésként, hogy olvassam e tovább. Bár még olyan példa nem volt, hogy rosszat írtak róla, és én abbahagytam, mert akkor már csak azért is végigolvastam :)
A könyvajánlás? Én szeretek könyveket ajánlani, és a barátaimnak mindig is szoktam, meg láthatjátok, hogy a blogomon is mindig ajánlom, hogy olvassátok el. De nekem nem nagyon szoktak ajánlani. Egyetlen egyre tudok most visszaemlékezni, amikor is a barátnőm ajánlott egy könyvet december-január környékén. Helena Silence: Enigma című könyvét mondta nekem, ami már akkoriban is ott hevert a polcomon elolvasásra. És igaza volt, imádtam. :)
6. Volt olyan könyv, amiről egyszerűen nem tudtál bejegyzést írni?
Most épp ilyen helyzetben vagyok. Elolvastam a Szent Johanna gimi 8 részét. Tudom, hogy vannak olyanok, akik azért nem olvassák el, mert most ez a "menő", meg mert nem volt jó nekik a gimi, de nekem nagyon tetszett. Vicces volt, és kicsit elbűvölő is. Minden szereplőt megszerettem, de komolyan, és most úgy érzem, ha megírom a blogbejegyzést a sorozatról, akkor vége mindennek... Furán hangzik? Csak mert nekem igen. Volt már, hogy nagyon imádtam egy könyvet, de soha nem éreztem azt, hogy elszakadna tőlem, ha leírom mit gondolok róla, most pedig valamiért ezt érzem.
7. Mivel töltöd a legszívesebben a szabadidődet az olvasáson/blogolások kívül?
Imádok táncolni. Már egy ideje néptáncolok, és bár hobbinak indult, ezzel is szeretnék foglalkozni, ha "még nagyobb leszek" :) Persze szeretek zenét hallgatni, mert TV-zni is a szülőkkel, családdal, vagy épp a kertben bolondozni az állatokkal :)
8. Van valamilyen olvasási rituáléd?
Olvasási rituálé? Hm. Érdekes kérdés. Általában magamhoz veszek egy 1-1,5 literes üveget, bevonulok a szobába, leülök az ágyra, és kész. Addig olvasok, amíg le nem csukódik a szemem, vagy amíg anyum nem szól, hogy menjek le neki segíteni valamiben. :) Ha egy könyv megtetszik, akkor azonnal el akarom olvasni, hogy tudjam mi hogyan végződik.
9. Számít neked, hogy más mit mond egy könyvről? Mennyire vagy hajlandó "szembemenni" az éppen elfogadott trendekkel?
Persze, hogy számít, hogy más mit gondol. Szoktam olvasgatni, ahogy már mondtam a moly.hu-n az értékeléseket, meg egy-két blogot is nézegetek, mert ha már én szeretném, hogy valakit érdekeljen a véleményem, akkor én is megtisztelek másokat azzal, hogy elolvasom, hogy ők mint gondolnak. Ám amikor egy könyvet olvasok, nem az számít, hogy XY mit mondott, hanem, hogy én mit érzek. Ha nem tetszik, nem tetszik. Ha meg tetszik, akkor tetszik. Ez a véleménynyilvánítás lényege :)
10. Melyik íróval ülnél le egy baráti sörözésre, kávézásra?
A jobb, és rövidebb választ igénylő kérdés: melyikkel nem? Ha egyáltalán van ilyen... :) Úgy vélem, hogy minden író különleges egyéniség, és érdemes lenne közelebbről is megismerni őket. Megtudni ők hogyan látják a világot, hogyan élik a mindennapi életük, hogy jut eszükbe egy történet, és hogyan élik meg, ha befejeznek egy könyvet vagy esetleg sorozatot. Rengeteg kérdésem lenne minden egyes íróhoz, de hogy ki az az egy akit legszívesebben megismernék?
Szerettem Cassandra Clare könyveit, amik most olyan híresek, de mégsem ő az aki engem érdekelne. Szívesen ülnék le Marie Lu-val, a Legenda és a Prodigy írójával, vagy épp Kristin Cashore-ral, a Graceling sorozat megalkotójával. Vagy épp Cat Patrick-kel, mert ő nagyon szimpatikus volt a blogja alapján. Ám őszintén szólva, ha valamilyen író megtisztelne engem azzal, hogy leül velem "dumcsizni", nagyon örülnék lenni, bárki is lenne az. :)

Juci azt írta, hogy az ilyen díjakat tovább szokták adni, és feltesznek a továbbadottaknak 10 kérdést. Sokat gondolkoztam, hogy kinek adhatnám tovább. Mert sokan vannak, akik szerintem megérdemelnék ezt a díjat, sőt! Mindenki aki elkezdett egy blogot, az megérdemli, hogy megkapja ezt a díjat, mert egyáltalán nem könnyű dolog felvállalni önmagad és a véleményed az egész világ előtt.
Szóval kedves blogolók az egész világon! Én Nektek szeretném küldeni ezt a díjat!
A kérdéseim pedig:
1. Mi volt a legeslegelső könyv, amit olvastál?
2. Mi késztetett a blogírásra?
3. Szerinted melyik író hasonlít Rád a legjobban?
4. Gondolkoztál már könyvíráson? Ha igen, mi lett az eredmény? Ha nem, akkor annak mi volt az oka?
5. Van más hobbid is az olvasáson kívül?
6. A baráti köröd csak olyanokból áll, akik szeretnek olvasni, vagy a mindennapokban más körökben mozogsz?
7. Mikor szeretted meg igazán az olvasást?
8. Melyik könyv volt Rád a legnagyobb hatással eddig?
9. Szeretted olvasni az általános iskolában/gimnáziumban a kötelezőket?
10. Ha egy könyvkiadó felkérne, hogy írj nekik egy könyvet, mi lenne a címe? És kb miről szólna?

Várom majd a válaszaitokat! :)
Patyi ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése